آیا مسابقات کومیته W.K.F، نوعی جیو کومیته است یا با آن تفاوت دارد؟
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province

  در کتاب <روشهای مبارزه در کاراته> (کومیته کیوهان)، تألیف: هیروکازو کانازاوا، ترجمه محمد پورغلامی، کومیته یا مبارزه به دو گروه کلی و عمده تقسیم شده است:

   1- یاکوسوکو کومیته (YAKUSOKU KUMITE): در این روش تکنیکها و نواحی مورد حمله از پیش تعیین شده میباشند و تأکید بر آموزش تکنیکهای اصلی و ارزیابی اجرای تکنیکهای اساسی داشته و مهمترین اصول مبارزه مانند: زمانبندی فاصله یا ماآی MAAI، جابجایی بدن TENSHIN، جاخالی دادن SABAKI، قدم برداشتن یا اونسوکو و ... را مد نظر دارد. یاکوسوکو کومیته نیز به چهار نوع و هر یک از آنها دو قسم دارد:

   *** یاکوسوکو کومیته: 1- تان رن کومیته (الف- گوهون کومیته، ب- سانبون کومیته). 2- کیهون کومیته (الف- کیهون ایپون کومیته، ب- کائشی ایپون کومیته). 3- یاکوسوکو جیو کومیته (الف- جیو ایپون کومیته، ب- اوکوری جیو ایپون کومیته). 4- اویو کومیته (الف- هاپو کومیته، ب- کومیته کاتا).

   تعریف و شرح انواع یاکوسوکو کومیته که متأسفانه بیشتر اقسام آن در ایران به دست فراموشی سپرده شده است و بویژه در طی سالهای اخیر در اکثر سبکهای کنترلی W.K.F، به دلایل متعدد (مانند: کم شدن کورس درجات و توقف بسیار کم هنرجویان کاراته در هر درجه، نداشتن صبر و بی حوصله بودن کاراته کاها، توقع آماده شدن سریع شرکت کنندگان علاقه مند به کومیته مسابقه ای و کسب مدال در این زمینه و ...)، بخصوص در رده های پایین تر از دان 1 تمرین و آموزش داده نمیشود؛ موضوع بحث ما نیست و در صورت علاقه و نیاز میتوان به منابع یاد شده در این مقاله ی مختصر مراجعه نمود.  

   2- جیو کومیته     (JIYU KUMITE) در این روش قابلیت افراد در حملات و دفاعها آزاد میباشند. جیو کومیته دارای هدف و مرحله نهایی کومیته میباشد. حملات و دفاعهای بدون اطلاع حریف انجام میگیرند. تسوکی (ضربه زدن)، اوکه (دفاع کردن) و گری (ضربات پا) باید توأم با کنترل باشند. جیو کومیته نیز به دو قسمت که عبارتند از: کیوگی کومیته و شیای کومیته جدا میشود.

   الف- کیوگی کومیته (کومیته به روش مسابقه) [یکی از انواع جیو کومیته]: کیو گی کومیته تحت مقررات داوری و مسابقات تنظیم گشته است و ارزشهای فکری، فیزیکی و تکنیکی مسابقه دهندگان به منظور تعیین برنده با هم مورد قیاس قرار میگیرد. در اینجا تصمیم بعهده داور و به کمک قضات گرفته میشود. مسابقه دهنده باید مقررات را در ارتباط با کار کردن معمولی خود به تفصیل مطالعه نماید و در هنگام مسابقه، وی باید بتواند حالت روانشناسانه ی قضات، داور و همچنین حریف خود را ارزیابی نماید.در این شیوه از تکنیکهای خطرناکی که منجر به صدمات به حریف گردد استفاده نگشته و همچنین تماس کامل در اغلب ضربه ها کنترل میشود.

   ب- شیای کومیته (مبارزه واقعی) [یکی از انواع جیو کومیته]: اگر صریح بگوییم، مبارزه واقعی (شیای) فی نفسه در کاراته-دو، که روشی از هنرهای رزمی است، جایی ندارد. در عوض میتوانیم اذعان داریم که شیای کومیته (مبارزه رقابتی) را داریم که در جریان آن شرکت کنندگان جهت آزمایش و تطبیق مهارتهایشان، آزادانه از جنبه های فکری، فیزیکی و تکنیکی خود استفاده نموده و در نتیجه کارآیی واقعی آن را در یک برخورد واقعی تجربه خواهند نمود. برخلاف کیوگی کومیته، شیای کومیته محدود به قواعد مشخصی نمیباشد، بلکه توسط وجدان شرکت کنندگان تنظیم میشود و این همواره تحت نیروی کنترل فکر است که شخص میباید ارزشهای فیزیکی، فکری و تکنیکی خود را که از تمرینات هماهنگ روزانه بدست آمده به معرض نمایش گذارد. در اینحالت تکنیک قوی که به یک سلاح واقعی مبدل گشته است میباید تحت کنترل فکر و درست به فاصله کوتاهی از هدف متوقف شود.

   بنا به نظریات مفید و فنی استاد پروفسور ماساتوشی ناکایاما در اوایل جلدهای 3 و 4 کتاب ارزشمند <بست کاراته> BEST KARATE، کومیته (مبارزه) به سه نوع اصلی تقسیم میشود: 1- کومیته اصلی (پایه). 2- جیو ایپون کومیته. 3- جیو کومیته.

   با توجه به شرح این سه نوع کومیته، میتوان دریافت که <کومیته اصلی یا پایه> و <جیو ایپون کومیته> مورد نظر استاد ناکایاما در حقیقت از انواع <یاکوسوکو کومیته> که در تقسیم بندی استاد کانازاوا ذکر گردید، میباشند.

   در سال 1920 میلادی که کاراته در دانشگاهها و جاهای دیگر اشاعه و گسترش پیدا کرد، <جیو کومیته> نیز معرفی شد. در <گوهون کومیته> از نیروی اولیه استفاده شده و این باعث پیدایش <شی زن> (طبیعی) و <جیو> (آزاد) در کومیته شده است. جیو کومیته برای نخستین بار در سال 1936 میلادی در برنامه ی عمومی قرار گرفت و این هنگامی بود که اولین مسابقات دانش آموزان کاراته کای ژاپن برگزار میشد.

   استاد ناکایاما معتقد است که اگر بعد از حمله، حمله کننده نفر دفاع کننده را فریب داده و حمله را ادامه و یا اگر او بدون خبر دادن حمله، از دفاع حریف در جهت حمله خود بهره بگیرد، این <جیو کومیته> است. ایشان عقیده دارند که تمایل جهت فراگیری <جیو کومیته>  فبل از موعد، باعث ضعف تکنیک و قدرت انتهایی (کیمه) میگردد و این ضعف معلول کوتاهی در تمرینات تکنیکها (کیهون) و کاتا است و این پیشرفت ناقص خواهد بود. <ایپون کومیته> (یکی از انواع کومیته های قراردادی برای بهبود تکنیکهای پایه و اصلی و تمرین بر روی تنظیم فاصله و دیگر نکات ضروری در کومیته) دروازه ی ورود به <جیو کومیته> است. در مسابقات تعدادی از تکنیکها نبایستی زده شوند، همچنین محلهایی در بدن وجود دارد که حمله به آنها مجاز نیست و بدون رعایت قوانین فوق، مبارزه <جی زن> نام دارد که در حقیقت همان <شیای> (واقعی) خواهد بود.

      پس بنا به توضیحات فوق الذکر، بنا به نظرات استاد هیرو کازو کانازاوا، بنیانگذار سبک شوتوکان بین المللی S.K.I، در کتاب <روشهای مبارزه در کاراته> (کومیته کیوهان) و استاد پروفسور ماساتوشی ناکایاما در جلدهای 3 و 4 کتاب BEST KARATE، باید مسابقات کومیته W.K.F و همچنین جیو کومیته های ویژه انجمنهای گوناگون سبکهای کنترلی W.K.F مانند: <جیو کومیته مخصوص سبک شوتوکان جهانی   را کیوگی کومیته (کومیته به روش مسابقه) [یکی از انواع و زیر شاخه های جیو کومیته] دانست. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 175
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 183
بازدید ماه : 2128
بازدید کل : 642491
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل